7. februar 2023

Pressemeddelelse – NPV har indgået en joint venture-aftale med Akademikerpension

Markering af etaperne i Gammelhavn-projektet. Billedet er en foreløbig visualisering, som er vist med forbehold – Læs mere om forbehold www.gammelhavn.nu/forbehold / Illustration: NPV og Henning Larsen Architects.

NPV har indgået en joint venture-aftale[1] med AkademikerPension om udvikling og opførelse af første etape af Vejles nye, centrale bydel, Gammelhavn. Joint venture-aftalen er den foreløbige kulmination på et flerårigt udviklingsforløb, hvor NPV i samarbejde med Vejle Kommune har udviklet planerne for Gammelhavn, som forvandler de store arealer i hjertet af Vejle, der tidligere husede postterminal, busterminal og godsbanegård, til en ny pulserende, dynamisk og grøn bydel.

Det nye joint venture er etableret med parterne som 50/50 ejere af Gammelhavn-projektets første etape, der omfatter tre boligkarreer med et samlet areal på 16.000 kvm fordelt på 63 ejerboliger, 100 lejeboliger samt 5 butiks-/F&B-lejemål. Første etape omfatter tillige etableringen af den del af Gammelhavns nye, offentlige bypark, som afgrænses af de tre boligkarreer, hvilket udgør 4.000 kvm af byparkens samlede areal på 9.000 kvm.

Arkitekt på første etape er Sweco Architects og teknisk rådgiver er Viborg Ingeniørerne.

Anden etape med kontorhus (The HUB), COOP-butik (tidligere Kvickly), parkeringshus og micro living er tegnet af Henning Larsen Architects med Rambøll som teknisk rådgiver. Hele Gammelhavn-byggeriet certificeres til DGNB Guld.

[1] [1] Note: Aftalen er en betinget joint venture-aftale, som bliver endelig tiltrådt ved opnåelse af endelig VVM-tilladelse, forventeligt inden for et par måneder.

Gammelhavn-projektet ligger i naturlig forlængelse af andre bydelsprojekter, som NPV er eller har været involveret i – herunder Amager Strand, Sydhavnsgade (Trekantgrunden) i Københavns Sydhavn og Engholmene i Københavns inderhavn. Fokus er her som i Gammelhavn på klima, fællesskaber, dynamik og sammenhæng – eller kort sagt det gode byliv – som skabes bl.a. gennem et mangfoldigt udbud af aktiviteter (cafeer, restauranter, butikker, værksteder, spillesteder, forsamlingshus m.fl.) som indrammes af attraktive, grønne byrum, der indbyder til ophold på tværs af generationer.

”I vores nye ejendomsstrategi ønsker vi flere boligejendomme, og gerne som udviklingsprojekter, der samtidig ligger i vækstområder udenfor Aarhus og København. Og dette projekt er med sin centrale beliggenhed i Vejle derfor i tråd med vores ejendomsstrategi”, fortæller ejendomschef i AkademikerPension, Søren Møller-Larsson.

AkademikerPension anser Vejle for at være en attraktiv vækstby med en stabil efterspørgsel efter kvalitetsboliger i flere segmenter – herunder unge, singler, par, familier og seniorer. Gammelhavn imødekommer med sine i alt 35.000 kvm familieboliger og 11.500 kvm micro living den citynære efterspørgsel efter boliger i kraft af sin unikke og centrale beliggenhed i midtbyen nær bus og banegård samt handels- og kulturliv.

Udover de i alt 46.500 kvm boliger rummer Gammelhavn-projektet en 4.200 kvm COOP-butik (tidligere Kvickly), 2.000 kvm udvalgsvarebutikker, 1.700 kvm cafeer, restauranter, showroom og serviceerhverv, 8.700 kvm moderne og fleksible kontorer i New Yorker-stil (The HUB) samt 21.000 kvm p-hus med 700 parkeringspladser. Hertil kommer attraktive, grønne byrum i form af 9.000 kvm bypark. Gammelhavn bindes sammen med den eksisterende bymidte gennem forlængelse af Vejles aktive og livlige handelsstrøg, Sønderbrogade, som derved tilfører Vejle yderligere destinationskraft, der styrker byens i forvejen stærke position som regionalt handelscenter. Alle Gammelhavns bygninger certificeres med DGNB Guld.

”Vi er i NPV stolte af, at vi efter mere end 10 års arbejde med plangrundlag og projektudvikling er nået til enighed med AkademikerPension om et joint venture, som muliggør opførelsen af bydelsudviklingsprojektet Gammelhavns første etapes 16.000 kvm DGNB Guld-certificerede boliger med tilhørende 4.000 kvm bypark”, udtaler Kim Lang Sørensen, direktør og partner i NPV.

NPV er i transaktionsforløbet blevet rådgivet af Plesner, EY og Beierholm, medens Bruun & Hjejle, Kuben Management, KPMG og Nordicals har rådgivet AkademikerPension.

I forlængelse af joint venture-aftalen er der indgået totalentrepriseaftale med JCN Bolig A/S, som forestår opførelsen af første etapes boliger som nøglefærdigt byggeri. Første spadestik forventes taget i sommeren 2023, således at byggeriet kan stå klar til indflytning i 2. og 3. kvartal af 2025.

Spørgsmål kan rettes til NPV:

Kim Lang Sørensen

Direktør, COO, Partner